آموزش ترانک ( TRUNK ) در ایزابل

چهارشنبه 6 فروردين 1399
18:16
fatemeh

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به آموزش ارتباط ایزابل با خارج به وسیله ترانک می پردازیم ، در این قسمت با انواع ترانک در ایزابل نیز آشنا خواهیم شد.

ترانک در ایزابل

مفهموم ترانک در شبکه به معنای مسیری برای عبور تمامی Vlan ها می باشد ولی این تعریف در مراکز تلفنی و مخابراتی کاملا متفاوت است و به معنی مسیر های اتصال در شبکه های یک به چند می باشند.

معمولا در این شبکه ها به تعداد کاربران ، مسیر فعال ایجاد نمی شود و تعداد معقولی مسیر فعال در نظر گرفته می شود.

اگر بخواهیم غیر خدمات VOIP تخصصی تر این مسئله را بررسی کنیم ترانک مسیر های ارتباطی ما Gateway ها ، مراکز مخابراتی ، و سرور های VOIP دیگر مستقل از نوع آنها می باشد.

دسترسی به تنظیمات ترانک در ایزابل

برای دسترسی به تنظیمات ترانک در ایزابل از منوی سمت راست گزینه PBX و سپس PBX Configuration را انتخاب می کنیم.

سپس گزینه Trunk را از منوی سمت چپ انتخاب می کنیم

آموزش Trunk در ایزابل

با کلیک روی گزینه Add Trunk در منوی سمت راست می توانیم یک ترانک جدید بسازیم.

در این قسمت نوع ترانک خود را انتخاب می کنیم.

آموزش ترانک در ایزابل

انواع ترانک در ایزابل

Sip Trunk : متداول ترین و پرکاربرد ترین ترانک در سیستم های تلفنی می باشد و بیشتر تجهیزات و سرویس ها از آموزش ویپ این پروتکل پشتیبانی می کنند

DAHDi Trunk : این نوع ترانک زمانی کاربرد دارد که شما یک کارت تلفنی با ماژول FXO روی ایزابل داشته باشید

IAX2 Trunk : این نوع ترانک از پروتکل اختصاصی استریسک یعنی IAX ورژن ۲ استفاده می کند استفاده از این نوع ترانک در اتصال دو سرور مبتنی بر استریسک بسیار متداول می باشد

ENUM Trunk : این ترانک در ایران کاربرد ندارد ولی دانستن نحوه عملکرد آن خالی از لطف نیست ENUM مخفف خدمات ویپ E.164 Number Mapping می باشد ، عملکرد شبیه به DNS در شبکه های کامپیوتری دارد با این تفاوت که ما مقدار شماره تلفن را به سرور می دهیم و سرور به ما مسیر اتصال SIP را باز می گرداند به عنوان مثال ما شماره تماس ۱۲۳۴۵۶۷۸ را ارسال و سرور ENUM به ما مقدار SIP:1234@pbx.com:5060 را برمی گرداند یعنی ما از طریق این آدرس می توانیم ارتباط SIP با شماره تلفن درخواستی برقرار کنیم با این روش می توانیم در هزینه های سازمان صرفه جویی کنیم.

DUNDi Trunk : این نوع تراک عملکردی مشابه Enum دارد، با این تفاوت که عمل جستجوی مسیر فقط در دستگاهایی که در یک گروه خاص قرار داده شده اند انجام داده می شود

Custom Trunk : در این حالت ایزابل کنترل را به شما واگذار می کند تا بتوانید ترانک دلخواه خود را بسازید و بتوانید با سیستم های دیگر آموزش VOIP ارتباط بر قرار کنید.

مانند قسمت های پیشین دوره آموزش ایزابل فقط ترانک های پر کاربرد یعنی SIP ، Dahdi و IAX2 را در قسمت های آینده با ذکر مثالی کاربردی توضیح خواهیم داد.


[ بازدید : 68 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به VoiPing است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]