شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

VoiPing

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

آموزش نصب ایزابل به صورت تصویری

با مرور تاریخچه نرم افزار ایزابل در قسمت اول از مجموعه آموزش ایزابل ، در این قسمت به مرحله نصب نرم افزار رسیدیم .

در این قسمت ابتدا با هم نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری برای نصب و یادگیری ایزابل را خدمت شما عزیزان معرفی می کنیم خدمات ويپ و در ادامه به طور کامل و به صورت گام به گام و تصویری ، نصب ایزابل را روی ماشین مجازی VMWare به عنوان یکی از محبوب ترین نرم افزار های مجازی سازی ، بررسی خواهیم کرد.

در این آموزش همراه ما باشید.

سخت افزار مورد نیاز برای یادگیری و نصب ایزابل

ایزابل ۴ از CentOs ورژن ۷٫۲ استفاده می کند ، این سیستم عامل برای راه اندازی نیاز به سخت افزار زیادی ندارد . ایزابل هم به صورت ۳۲bit و هم به صورت ۶۴bit عرضه آموزش ويپ می شود، سیستم عامل CentOS 7 حداقل به یک هسته پردازنده X86 و ۱GB رم و ۱۰GB دیسک برای اجرا نیاز دارد، شما با همین حداقل سیستم می توانید ایزابل را راه اندازی کنید، توان سخت افزاری سیستم بستگی به نوع کاربری و تعداد تماس های هم زمان دارد، به یاد داشته باشید که ضبط مکالمات در ایزابل بار زیادی روی پردازنده دارد و سرعت دیسک خدمات VOIP نیز در هنگام ضبط مکالمه بسیار مهم است ، از این رو در صورتی که نیاز به ضبط مکالمات در تماس های همزمان زیادی را دارید بهتر است از پردازنده قوی و دیسک های SSD استفاده کنید، در غیر این صورت با یک پردازنده Atom (دو هسته )و ۲GB رم می توانید حدود هفتاد تماس همزمان را مدیریت کنید. (توجه داشته باشید که تعداد داخلی ها و خطوط شهری تاثیری روی سخت افزار ایزابل ندارد و صرفاً تعداد تماس های همزمان و ضبط مکالمات اهمیت دارد)

نرم افزار مورد نیاز برای یادگیری و آموزش ایزابل

در صورتی که نمی خواهید نصب را روی سخت افزار واقعی انجام دهید . برای تمرین و آموزش می توانید از نرم افزار Virtual Box و یا VMware Workstation استفاده کنید.

ایمیج نصب ایزابل ۴ که می توانید آن را از طریق لینک زیر دریافت کنید

نرم افزار Winscp برای مرور فایل های لینوکس از طریق SSH می باشد ، در قسمت های آینده از آن استفاده خواهیم کرد.

نرم افزار Putty ، این نرم افزار یک کلایت SSH می باشد که از طریق آن می توانید به کنسول لینکوس میزبان دسترسی داشته باشید.

آموزش نصب ایزابل روی ماشین مجازی

در این دوره آموزش ایزابل می توانید برای تمرین ، ایزابل را روی یک ماشین مجازی نصب و از آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید روش نصب روی سخت افزار واقعی هیچ تفاوتی با نصب روی ماشین مجازی ندارد. برای ساخت ماشین مجازی vmware سیستم نصب ایزابل و آموزش نصب ایزابل عامل را روی Centos X64 قرار دهید مقدار دیسک هم ۲۰GB کافی می باشد. حالت کارت شبکه را هم روی Bridge قرار دهید.

ایمیج ایزابل را درون ماشین مجازی گذاشته و ماشین مجازی را روشن کنید.

در ابتدای نصب با صفحه مشابه تصویر زیر مواجه می شوید.آموزش نصب ایزابل

در این پنجره Install را انتخاب میکنیم و در ادامه با پنجره ای مانند شکل زیر مواجه خواهیم شد.

سخت افزار مورد نیاز ایزابل

در این صفحه کافی است کلید Enter را فشار دهیم ، فرایند نصب آغاز میشود کمی صبر کنید تا با صفحه ای مطابق شکل زیر مواجه شوید.

آموزش نصب ایزابل روی ماشین مجازی

زبان نصب را روی زبان دلخواه قرار دهید ( این زبان فقط برای فرایند نصب معتبر می باشد ) در اینجا ما زبان انگلیسی را انتخاب می کنیم با زدن دکمه Continue به ادامه نصب می رویم که صفحه ای مانند تصویر زیر می باشد .

آموزش نصب ایزابل و تنظیمات نصب در ایزابل

در قسمت Date&Time منطقه زمانی و ساعت سیستم را تنظیم می کنیم.

آموزش نصب ایزابل و تنظیمات زمان در ایزابل

بعد از انجام تنظیمات دلخواه بر روی done کلیک می کنیم تا به صفحه قبل بازگردیم.

آموزش نصب ایزابل و تنظیمات دیسک در ایزابل

وارد قسمت installation destination می شویم .

آموزش نصب ایزابل و پارتیشن بندی ایزابل

دیسک مورد نظر را انتخاب می کنیم.

آموزش نصب ایزابل و پارتیشن بندی ایزابل

تنظیمات پارتیشن بندی را مانند تصویر بالا روی Automatically Configure Partitionnig قرار می دهیم و روی دکمه done کلیک می کنیم . نصب ایزابل و آموزش نصب ایزابل دوباره وارد صفحه قبلی می شویم ، این بار تنظیمات کارت شبکه را انتخاب می کنیم که با صفحه ای مطابق شکل زیر روبرو خواهیم شد.

آموزش نصب ایزابل انظیمات کارت شبکه در ایزابل

در این صفحه روی configure کلیک می کنیم و با صفحه ای مطابق شکل زیر روبرو می شویم .

آموزش نصب ایزابل وتنظیمات شبکه در ایزابل

در این صفحه به تب IPV4 Settings می رویم و تنظیمات مورد نظر را وارد می کنیم .

آموزش نصب ایزابل و تنظیمات کارت شبکه در ایزابل

در آخر هم روی دکمه done کلیک می کنیم . دوباره به صفحه قبلی باز خواهیم گشت این بار روی دکمه Begin Installation کلیک میکنیم تا فرایند نصب آغاز شود.

آموزش نصب ایزابل

در حین فرایند نصب باید کلمه عبور سیستم عامل برای کاربر root را تعیین کنیم .

آموزش نصب ایزابل و کلمه عبور ایزابل

بعد از تعیین کلمه عبور دوباره به صفحه نصب باز خواهیم گشت منتظر می مانیم تا فرایند نصب تمام شود ( وابسته به سخت افزار سیستم این فرایند ممکن است کمی زمان بر باشد ).

در ادامه نصب با پنجره ای مطابق شکل زیر مواجه خواهید شد که از شما می خواهد کلمه عبوری برای پایگاه داده Issabel که MariaDB می باشد وارد کنید .

آموزش نصب ایزابل و کلمه عبور پایگاه داده ایزابل

از شما تاییدیه کلمه عبور نیز گرفته خواهد شد .

در مرحله بعد از شما خواسته می شود کلمه عبوری برای کاربر admin برای پنل وب ایزابل انتخاب کنید .

آموزش نصب ایزابل و کلمه عبور پنل وب در ایزابل

بعد از این مرحله ، نصب ایزابل تمام شده و صفحه ای مطابق شکل زیر مواجه خواهید شد.

آموزش نصب ایزابل

این صفحه کنسول سیستم عامل CentOS می باشد ، با نام کاربری root و کلمه عبوری که هنگام نصب وارد کرده اید می تواند به کنسول وارد شوید.

با وارد کردن IP سیستم در مرورگر وب هم می توانید به کنترل پنل وب Issabel وارد شوید و با نام کاربری admin و کلمه عبوری که در آخرین مرحله انتخاب کرده اید می توانید وارد پنل ایزابل شوید .

آموزش نصب ایزابل و پنل وب ایزابل

توجه

به دلیل غیر رسمی بودن گواهی SSL در Issabel هنگام دسترسی به پنل وب مرورگر از شما می خواهد که یک گواهی غیر معتبر را تایید کنید ، که لازم است این کار را انجام دهید.

این قسمت از آموزش ایزابل به پایان رسید آموزش VOIP در حال حاضر شما یک مرکز تلفن آماده برای راه اندازی دارید ، در قسمت های بعد از مجموعه آموزش ایزابل با کنترل پنل وب ایزابل بیشتر آشنا خواهیم شد.

تنظیمات شبکه در ایزابل

در این قسمت از دوره آموزش ایزابل ابتدا نگاهی کلی به پنل وب ایزابل می کنیم و سپس به تنظیمات شبکه ای در ایزابل می پردازیم .

نگاهی به پنل وب ایزابل

در قسمت قبل آموزش توانستیم به پنل وب دسترسی پیدا کنیم با ورود به این پنل با یک پنجره کوچک مبنی برثبت نام و یا ورود به حساب ایزابل بر خورد می کنیم شما می توانید این پنجره را نادیده بگیرید و یا یک اکانت ایزابل برای خود خدمات ويپ بسازید و با آن وارد شوید. در صورتی که با اکانت ایزابل وارد شوید امکان اضافه کردن افزونه های ایزابل را از طریق پنل وب خواهید داشت و البته از دست این پنجره که بعد از هر بار ورود نمایش داده می شود هم خلاص خواهید شد.

ورود با حساب ایزابل

با گذر از این قسمت بعد از ورود شما داشبورد ایزابل را خواهید دید که اطلاعات کلی سرور را مانند نوع سخت افزار ، فضای ذخیره سازی ، میزان بار پردازنده و …. را به شما نشان می دهد.

داشبورد ایزابل

در سمت چپ هم منوی اصلی وجود دارد که دسترسی به قسمت های مختلف را ممکن می سازد ، هر چند در Issabel 4 سعی خدمات VOIP شده پنل وب به صورت ریسپانسیو ( سازگار با موبایل ) باشد ولی خب چندان نمی شود روی این قضیه حساب کرد.

در منوی سمت چپ مانند تصویر زیر می توانید داشبورد ایزابل را مطابق میل خود ویرایش کنید البته جایگاه اپلت ها رانیز با استفاده از Drag & Drop می توانید تغییر دهید.

تنظیمات داشبورد ایزابل

تنظیمات شبکه در ایزابل

هر چند در صورتی که تسلط نسبی به سیستم عامل CentOS داشته باشید نیازی به استفاده از این منو نخواهید داشت و می توانید این امکانات را در خط فرمان انجام دهید ولی همانطور که در قسمت های قبل دوره آموزش ایزابل هم اشاره کردیم محبوبیت ایزابل بخاطر امکانات جانبی آن است یکی از همین امکانات انجام تنظیمات شبکه ای در پنل وب است.

مانند تصویر زیر از طریق منوی سمت چپ می توانید به تنظیمات شبکه دسترسی داشته باشید.

تنظیمات شبکه در ایزابل

گزینه اول در تنظیمات شبکه مربوط به تنظیمات Ip می باشد ، با کلیک روی نام کارت شبکه می تواند آن را ویرایش کنید

و با کلیک روی دکمه Edit Network Parameter می توانید تنظیمات Gateway و آدرس های DNS را انجام دهید. توجه داشته باشید در صورتیکه بیشتر از یک کارت آموزش ويپ شبکه روی سیستم دارید بهتر است زیاد به این قسمت اعتماد نکنید و از همان روشی که در قسمت قبل ، از طریق کنسول آموزش دادیم استفاده کنید.

تنظیمات شبکه در ایزابل

قسمت بعدی مربوط به راه اندازی DHCP سرور روی ایزابل است ، شاید شما در شبکه خود DHCP سرور دیگری داشته باشید ولی در صورتی که ندارید راه اندازی DHCP سرور ایزابل بسیار راحت است و شما را از دادن IP استاتیک به تلفن ها بی نیاز می کند.

DHCP سرور در ایزابل

منوی بعدی DHCP Clinet List است می توانید لیست تجهیزاتی که از ایزابل IP دریافت کرده اند را ببینید.

قسمت بعدی Assign IP Address to Host می باشد در این قسمت می توانید برای یک Mac آدرس خاص یک IP در نظر بگیرید تا همیشه آن IP به وسیله مورد نظر شما تخصیص داده شود.

قسمت آخر هم مربوط به دو ابزار کار آمد Ping و Traceroot می باشد که می تواند اتصالات ایزابل به شبکه را با آنها آموزش VOIP بررسی کنید. ( این قسمت مخصوص ایزابل می باشد و Elastix4 فاقد ابزار ping و Traceroot می باشد )

همانطور که دیدید ایزابل تقریبا شما را از رجوع به خط فرمان سیستم عامل بی نیاز کرده است.

دسترسی به پنل وب ایزابل

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به نحوه دسترسی به پنل وب ایزابل خواهیم پرداخت ، و تمام مشکلاتی که ممکن است مانع دسترسی شما شوند را بررسی خواهیم کرد . تمام حالت های بازیابی پسورد در ایزابل را نیز بررسی خواهیم کرد . بعد از این آموزش قطعاً به پنل وب دسترسی خواهید داشت.

باز کردن پنل وب ایزابل

برای دسترسی به پنل وب شما می توانید IP سرور ایزابل را در مرورگر وب وارد کنید تا به پنل تنظیمات دسترسی داشته باشید . همانطور که در قسمت قبلی از دوره آموزش ایزابل توضیح دادیم ، IP سرور را می توانید هنگام نصب تعیین کنید . در صورتی که در هنگام نصب IP سرور را مشخص نکرده باشید سیستم عامل به صورت خدمات ويپ پیش فرض از DHCP سرور ، IP خواهد گرفت به هر حال اگر به هر دلیل IP سرور ایزابل را نمی دانید کافی است از طریق کنسول به سرور ایزابل متصل شده و با کاربر root به سیستم وارد شوید .

پیدا کردن IP ایزابل

همانطور که در تصویر بالا می بیند در کنسول URL برای اتصال به سرور ایزابل نمایش داده می شود.

تغییر IP سرور ایزابل

در صورتی که از این IP نمی خواهید استفاده کنید و یا می خواهید IP جدیدی به سرور ایزابل بدهید و به صورت کلی به تنظیمات کارت شبکه از طریق آموزش ويپ کنسول وارد شوید ، کافی است در کنسول ایزابل دستور nmtui را وارد کنید تا به صورت کاملا گرافیکی به تنظیمات کارت شبکه دسترسی داشته باشید.

IP دادن به ایزابل

مانند تصویر بالا به منو Edit a connection رفته و کارت شبکه مورد نظر خود را ویرایش کنید.

بعد از انجام تغییرات دستور Service network restart را اجرا کنید تا تغییرات اعمال شود.

فراموش کردن پسورد ROOT سرور ایزابل

اگر به خاطر داشته باشید در هنگام نصب ایزابل باید کلمه عبوری برای کاربر root انتخاب میکردیم . در صورتی که این کلمه خدمات VOIP عبور را فراموش کرده اید می توانید آن را بازیابی کنید .

برای بازیابی پسورد root ایزابل باید به صورت فیزیکی به سرور دسترسی داشته باشید ، سرور را راه اندازی مجدد کنید ، در هنگام بالا آمدن سرور ایزابل با تصویری مانند شکل زیر مواجه می شویم.

ریست کردن پسورد ایزابل

با استفاده از کلید Arow Up و Arow Down عملیات boot را متوقف میکنیم روی گزینه اول با زدن کلید e وارد ویرایش تنظیمات بوت می شویم.

ریست کردن کلمه عبور ایزابل

مانند تصویر بالا کلمه ro به معنای Read Only را پیدا کرده و آن را با عبارت rw init=/sysroot/bin/sh جایگزین می کنیم سپس با زدن کلید Ctrl+X وارد حالت Single User Mode می شویم در این مورد با استفاده از دستورات زیر کلمه عبور جدیدی برای کاربر root انتخاب می کنیم.

ریست کردن پسورد ایزابل

  1. chroot /sysroot
  2. passwd با زدن این دستور کلمه عبور جدید و تاییدیه آن را باید وارد کنید
  3. touch /.autorelabel
  4. exit

و در آخر هم با دستور reboot سیستم را راه اندازی مجدد می کنیم و با کلمه عبور جدید وارد می شویم.

تا اینجای کار مطمئناً سرور ایزابل شما یک IP دارد و شما از آن مطلع هستید با وارد کردن آن در مرورگر وب وارد پنل وب ایزابل می شوید. آموزش VOIP در اینجا هم از شما یک نام کاربری و کلمه عبور می خواهد نام کاربری آن admin و کلمه عبور آن را در هنگام نصب به آن داده اید در صورتی که آن را فراموش کرده اید نگران نباشید می توانیم آن را دوباره بازیابی کنیم.

بازیابی کلمه عبور در ایزابل

برای بازیابی کلمه عبور پنل وب ایزابل دو باره باید وارد کنسول سیستم عامل شوید . اما حالا قطعاً IP سرور ایزابل و کلمه عبور کاربر root را می دانیم برای همین دیگر لازم نیست پای کنسول فیزیکی سرور برویم و می توانیم با استفاده از یک نرم افزار Terminal به سرور ایزابل SSH بزینم در قسمت قبل دوره آموزش ایزابل ، نرم افزار Putty را معرفی کرده بودیم برای این منظور از نرم افزار Putty استفاده می کنیم.

دسترسی کنسول به ایزابل

بعد از وارد شدن به کنسول سیستم عامل دستور زیر را در کنسول وارد می کنیم.

sqlite3 /var/www/db/acl.db “UPDATE acl_user SET md5_password=’`echo -n voiping|md5sum|cut -d’ ‘ -f1`’ WHERE name=’admin'”

با استفاده از این دستور کلمه عبور شما به voiping تغییر می کند ،در این دستور می توانید کلمه voiping را با هر کلمه دیگر که می خواهید به عنوان کلمه عبور استفاده کنید جایگزین نمایید.

ایزابل چیست ؟ بررسی تاریخچه ISSABEL

ایزابل یک نرم افزار تلفنی رایگان و متن باز است که هسته تلفنی آن Asterisk می باشد. ایزابل تعداد زیادی نرم افزار جانبی را در بر گرفته خدمات VOIP و باعث شده است که حتی افرادی که دانش نسبتاً کمی از VOIP و شبکه دارند به راحتی بتوانند یک مرکز تماس حرفه ای برای سازمان خود راه اندازی کنند.

استریسک ( Asterisk ) محبوب ترین نرم افزار تلفنی در سال ۱۹۹۹ توسط مارک اسپنسر ( Mark Spencer ) بنیانگذار شرکت دیجیوم برای سیستم عامل لینوکس تولید شد ، هر جند این نرم افزار بسیار کار آمد و قدرتمند هست ولی به دلیل عدم داشتن واسط کاربری گرافیکی کار با آن بسیار دشوار است و صرفا متخصصین خبره می توانند ار آن استفاده کنند . ولی از انجایی آموزش VOIP که این نرم افزار به صورت متن باز و و رایگان ارائه می شود شرکت های دیگر دست به کار شدند و و شروع به تولید واسط کاربری برای استریسک کردند .

واسط های کاربری استریسک

از واسط های کاربری استریسک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. ۴PSA VoipNow
  2. ansitel
  3. AsteriskNOW
  4. Astimax
  5. Be IP IPBX
  6. Elastix
  7. FreePBX
  8. ………..

از معروف ترین آنها می توان FreePBX را نام برد که توسط شرکت Schmooze ( اشموز ) توسعه پبدا کرد است ( در حال حاضر مالکیت FreePBX در اختیار شرکت Sangoma می باشد ) هر چند FreePBX به صورت رایگان و متن باز ارائه می شود ولی صرفا قسمت تلفنی آن رایگان می باشد و برای مابقی ماژول های کاربردی باید هزینه پرداخت شود.

یکی دیکر از واسط های کاربری استریسک الستیکس نام دارد که توسط شرکت پالوسانتو ( palosanto ) توسعه می یافت ، ایزابل چیست الستیکس در قسمت تلفنی از FreePBX استفاده می کند ولی تعداد زیادی نرم افزار کاربردی در آن وجود دارد که باعث می شود راه اندازی یک سیستم تلفنی کامل با دانشی کم به راحتی میسر باشد ، از میان این این نرم افزار ها می توان به Hylafax ، Agenda ، Mail server ، Open fire و بعضی تنظیمات لینوکس میزبان اشاره کرد.

همین مجتمع بودن باعث می شود Elastix حداقل در ایران به محبوب ترین واسط کاربری برای Asterisk تبدیل شود.

البته نباید از کاستی های الستیکس هم غافل شد استفاده از نسخه های پایین Asterisk ، FreePBX از جمله مشکلات الستیکس می باشد . الستیکس در سه نسخه ۲٫۵ ، MT و ۴ ارائه می شد ، با واگذاری الستیکس به شرکت ۳CX در سال خدمات ويپ ۲۰۱۶ پروژه الستیکس با هسته استریسک متوقف شد و نسخه ۵ آن با هسته ۳CX که دیگر متن باز و رایگان نبود ارائه شد و نسخه های ۴ و MT از روی سایت این شرکت حذف شدند ولی نسخه ۲٫۵ کماکان قابل دسترس می باشد.

آموزش ایزابل isabel

ایزابل ، الستیکس جدید

اما این پایان پروژه الستیکس نبود ، در حال حاضر این پروژه توسط تیمی دیگر با نام ایزابل (isabel) در حال توسعه می باشد هر چند ایزابل دست خوش تغییرات زیادی نسبت به الستیکس نشده و تغییرات آن صرفاً شامل ایزابل چیست چند نرم افزار مجتمع دیگر و تغیر رنگ زمینه و لوگوها ی اینترفیس الستیکس می باشد ولی با این حال آینده از آن Issabel خواهد بود و بهتراست دوستداران الستیکس دیگر با آن خداحافظی کنند و سیستم های خود را به ایزابل به روز رسانی کنند.

در این دوره آموزش ایزابل بیشتر قصد داریم به نرم افزار های اضافی ایزابل بپردازیم ، البته از سیستم تلفنی هم غافل نخواهیم شد و به آموزش آن نیز خواهیم پرداخت ولی آموزش ويپ به یاد داشته باشید که قسمت تلفنی ایزابل هم مانند الستیکس از FreePBX استفاده می کند و با یادگیری FreePBX قطعاً قسمت تلفنی ایزابل را نیز مسلط خواهید شد.

در قسمت های آینده دوره آموزش ایزابل آموزش ها روی Issabel نسخه ۴ ارائه خواهد .

نصب و راه اندازی کارت تلفنی روی ایزابل

در قسمت قبل از دوره آموزش ایزابل به روش های اتصال ایزابل به خطوط شهری و تلفن های آنالوگ پرداختیم . در این مطلب قصد داریم روش اتصال کارت های تلفنی به سرور ایزابل را توضیح دهیم ،یکی از قابلیت های عالی الستیکس که در حال حاضر در ایزابل هم موجود خدمات ويپ می باشد ، نصب و تنظیم اولیه کارت های تلفنی به صورت خودکار می باشد. در ادامه به این مسئله بیشتر خواهیم پرداخت.

کمی بیشتر راجع به کارت های تلفنی ویپ

کارت های تلفنی مانند بقیه کارت های توسعه ، روی شکاف PCI و یا PCI-Express قرار می گیرند . کارت های تلفنی با تعداد پورت استاندارد یعنی ۴ ، ۸ ، ۱۶ و ۳۲ عرضه می شوند . این کارت ها معمولا سه بخش دارد .

  • شاسی کارت (همان قسمتی که روی مادربورد قرار می گیرد) در این قسمت مهم ترین نکته انتخاب آموزش ويپ درگاه اتصال است که بستگی به نوع سرور ایزابل باید pci و یا pci express را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید بعضی از کارت های استریسک دارای پورت پاور (Molex 4 pin) هستند. در صورتی که روی کارت ماژول FXS قرار می دهید لازم است این پورت را نیز به منبع تغذیه سرور متصل کنید. در غیر این صورت نیازی به اتصال آن نیست.

در تصویر زیر یک کارت تلفنی محصول شرکت Atcom را می بینید

آموزش نصب کارت تلفنی ایزابل

  • ماژول ها : برای فعال سازی و اینکه تعیین کنیم کدام پورت از کارت FXO یا FXS باشد بر روی شاسی کارت ، ماژول قرار می دهیم . معمولا برای کارت های کم ظرفیت به ازای هر پورت یک ماژول نصب می شود و برای کارت خدمات VOIP هایی با ظرفیت بالا معمولا به ازای دو و یا چهار پورت یک ماژول نصب می شود ، به اصطلاح به این نوع ماژول ها ، ماژول دوال (Daul) و یا ماژول کواد (Qaud) گفته می شود ، یعنی در زمان خرید کارت آنالوگ حتما فروشنده از شما خواهد پرسید که روی کارت چند ماژول FXS و چند ماژول FXO قرار دهد.

به دلیل آنکه شما به تعداد خط مورد نیاز ، ماژول تهیه می کنید استفاده از کارت هنگامی که تعداد خطوط شما با تعدا پورت های استاندارد کارت برابر نیست مقرون به صرفه تر است.

در تصویر زیر یک ماژول FXO سینگل و یک ماژول FXS سینگل را می بینید.

ماژول کارت تلفنی ایزابل

  • اکو کنسلر : تبدیل آنالوگ به دیجیتال خطوط تلفن همواره باعث ایجاد اکو در صدا می شود هر چند که ایزابل مجهز به اکو کنسلر نرم افزاری می باشد ولی می توانید با نصب اکو کنسلر سخت افزاری روی کارت ، اکو را از صدا حذف کنید.

در تصویر زیر ماژول Echo canceler مخصوص کارت دیجیوم P410 را می بینید .

دقت کنید که همه کارت های تلفنی از اکو کنسلر سخت افزاری پشتیبانی نمی کنند.

اکو کنسلر کارت تلفنی ایزابل

در تصویر زیر یک کارت TDM410p محصول شرکت digium را می بینید که ۴ ماژول FXO و ماژول Echo canceller روی آن قرار گرفته است.

کارت تلفنی ایزابل

انواع کارت تلفنی مناسب برای ایزابل ( الستیکس )

کارت های تلفنی در بازار به دو دسته تقسیم می شوند کارت هایی که از درایور شرکت digium استفاده می کنند و کارت های شرکت sangoma .

کارت های زیادی در بازار موجود می باشند که از درایور شرکت دیجیوم استفاده می کنند از این میان می توان به برند های OpenVox ، Digium ، Atcom اشاره کرد که در بازار ایران شناخته شده تر هستند کارت های Noname هم در بازار وجود دارند که همگی از درایور دیجیوم استفاده می کنند.

نصب کارت تلفنی روی ایزابل ( الستیکس )

در ابتدا ماژول های مورد نظر را روی کارت تلفنی قرار می دهید سپس کارت تلفنی را وابسته به نوع کارت روی شکاف PCI و یا PCI اکسپرس بعد از خاموش کردن سرور ایزابل نصب می کنیم و سپس سرور ایزابل را روشن می کنید.

نصب کارت های تلفنی با درایور دیجیوم

نصب این کارت ها بسیار ساده است مانند تصویر زیر به منوی System رفته سپس Hardware Detector را انتخاب می کنیم. در پنجره آموزش VOIP باز شده روی دکمه Detect new Hardware کلیک می کنیم کمی صبر می کنیم تا دوباره صفحه بارگذاری شود.

خواهید دید که به راحتی کارت نصب شده و وضعیت پورت های آن نمایش داده می شود.

آموزش AGENDA در ایزابل

در این قسمت از دوره آموزش ایزابل به یکی از ماژول های اضافی ایزابل خواهیم پرداخت این ماژول Agenda یا دستور جلسات نام دارد. این ماژول منحصر به ایزابل نمی شود آموزش VOIP و در الستیکس ۲٫۵ و ۴ نیز وجود داشت. ماژول agenda از طریق منوی سمت چپ قابل دسترس است ، این ماژول شامل دو قسمت می باشد.

آموزش تقویم ایزابل

تقویم در ماژول AGENDA

قسمت اول Calender یا تقویم نام دارد با کلیک روی این گزینه یک تقویم مشاهده خواهید کرد (متاسفانه این تقویم فقط خدمات VOIP به صورت میلادی در دسترس می باشد) در بالای صفحه فیلتر هایی جهت نوع نمایش تقویم وجود دارد. اما این یک تقویم معمولی نیست ، شما با کلیک روی گزینه Create new Event می توانید یک رویداد در تقویم ایجاد کنید . نحوه ایجاد رویداد بسیار ساده است در ابتدا با صفحه ای مطابق تصویر زیر مواجه می شوید.

آموزش Agenda در ایزابل

در این صفحه می توانید یک نام و توضیح برای رویداد خود بنویسید (این رویداد می تواند یاد آوری یک جلسه کاری و یا یک مناسبت باشد) . تاریخ و ساعت شروع و پایان آن را درج کنید (شروع و پایان بیشتر مربوط به جلسات کاری می باشد) با کلیک روی گزینه Configure a phone call reminder می توانید از وقوع این رویداد مطلع شوید ، در این آموزش ويپ بخش شما می توانید یک داخلی و یا خط شهری وارد کنید و میزان زمان قبل از رویداد جهت یادآوری را انتخاب کنید. در این قسمت می توانید یک متن نیز وارد کنید تا بعد از تماس این متن به صورت صوتی برای شخص مورد نظر پخش شود. با کلیک روی Notify Guests by Email هم می توانید یاد آوری را از طریق Email انجام دهید. در قسمت های بعدی دوره آموزش ایزابل با تنظیمات Email در ایزابل آشنا خواهیم شد.

توجه

توجه کنید برای استفاده از این قسمت باید موتور تبدیل متن به گفتار ایزابل روشن باشد . برای این کار می تواند از مسیر PBX->TOOLS->FESTIVAL اقدام به فعال سازی آن کنید. و همچنین در صورتی که مقصد تماس جهت یاد آوری یک خط شهری یا همراه باشد . خطوط خروجی شما باید از نوع دیجیتال باشد (مانند SIP-TRUNK و یا خطوط PRI) در غیر این صورت متن پیام به صورت ناقص برای مخاطب پخش خواهد شد.

پیشنهاد

دقت کنید تلاش های زیادی توسط تیم های متفاوتی جهت شمسی کردن تقویم این ماژول انجام شده است ولی هیچ کدام بدون نقص نیستند. خدمات ويپ در صورتی که این ماژول برای شما جذاب و نیاز به استفاده از آن را در سازمان خود حس می کنید می توانید از ماژول VOIPING جهت این کار استفاده کنید.

دفترچه تلفن ایزابل

قسمت بعدی ماژول Agenda یک دفتر تلفن می باشد که می توانید مخاطبین خود را در آن وارد کنید و از طریق آن به راحتی با مخاطبین خود در تماس باشید . روش کار آن بدین شکل است که بعد از جستجوی مخاطب در این دفترچه تلفن فقط کافیست روی دکمه سبز رنگ کلیک کنید تا ابتدا داخلی شما زنگ بخورد و سپس تماس با مخاطب شما برقرار شود . هر چند این ماژول بسیار کاربردی است ولی با چند بار استفاده متوجه خواهید شد که به دلیل نا کارآمد بودن قسمت جست و جو عملاً بلا استفاده می باشد.

دفتر تلفن ایزابل

دفتر تلفن ایزبل

سخت افزار های تلفنی برای ایزابل

در این قسمت از دوره آموزش ایزابل به بررسی سخت افزار های جانبی جهت راه اندازی سرور ایزابل خواهیم پرداخت .

در قسمت اول دوره آموزشی ایزابل سخت افزار لازم جهت راه اندازی سیستم را بیان کردیم ، اما برای راه اندازی یک سیستم تلفنی به سخت افزار های دیگری نیز نیاز داریم.

شاید تا اینجای کار برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چطور می توان خطوط آنالوگ شهری و یا دستگاه های تلفن معمولی را به سرور ایزابل خدمات ويپ متصل کرد.

قبل از این که وارد توضیحات بیشتر شویم لازم است با اصطلاح در VOIP آشنا شوید ،FXO و FXS و E1

پورت FXO

FXO مخفف Foreign Exchange Office می باشد در واقع FXO پورتی است که سیگنال آنالوگ خطوط تلفن را دریافت می کند و یا به عبارت ساده تر FXO پورتی است که بوق خطوط تلفن را دریافت می کند.

پورت FXS

FXS مخفف Foreign Exchange Station می باشد ، FXS پورتی است که سیگنال تلفن های آنالوگ را تولید می کند ، به عبارت ساده تر پورت FXS بوق تلفن به شما می دهد.

پورت E1

E1 نوعی انتقال دهنده خطوط تلفن با استاندارد های اروپایی است که در کشور ما نیز کاربرد دارد ( در زمان نگارش این مطلب خطوط E1 در تهران دیگر ارائه نمی شود ، ولی خطوطی که از قبل وجود داشتند کماکان پا برجا هستند) با استفاده آموزش ويپ از خطوط E1 می توانید ۳۰ خط تلفن را روی یک زوج سیم مسی منتقل کنید برای اتصال این نوع خطوط به سرور ایزابل نیاز به پورت E1 می باشد.

با این تعاریف در حال حاضر می دانیم در صورتی که بخواهیم خط شهری آنالوگ را به داخل سرور ایزابل بیاوریم باید پورت FXO داشته و اگر بخواهیم تلفن های آنالوگ را به سرور ایزابل متصل کنیم باید پورت FXS داشته و برای خطوط E1 نیز باید پورت E1 موجود باشد.

دو راه کار برای اضافه کردن این پورت ها به سیستم تلفنی وجود دارد:

  • استفاده از Gateway

گیتوی های ویپ در واقع پورت های لازم برای استفاده در سیستم تلفنی را تامین می کنند ، گیتوی های ویپ از طریق شبکه به سرور ایزابل متصل می شوند ( در سایت می توانید آموزش اتصال چند مدل Gateway را به سرور ایزابل مشاهده کنید )

  • استفاده از کارت های تلفنی

کارت های تلفنی هم مانند gateway ها پورت های لازم را تامین می کنند با این تفاوت که به باس های اصلی سیستم متصل خدمات VOIP می شوند (PCI،PCI Express).

هر کدام از سخت افزار ها معایب و مزایای خود را دارد .

مزایای گیتوی ها

  • مستقل بودن از سخت افزار سرور
  • امکان جایگذاری جدا از سرور ( کم کردن سیم کشی)
  • امکان استفاده در سیستم تلفنی های غیر استریسکی
  • امکان اتصال به سرور های مجازی
  • تنوع بیشتر سازنده ها

معایب گیتوی ها

  • پیچیدگی تنظیمات برای اتصال به سرور ایزابل
  • قیمت بالا

اتصال Gateway به ایزابل

مزایای کارت های تلفنی

  • سهولت در نصب و راه اندازی
  • قیمت پایین تر
  • بی نیاز از اتصالات اضافی (برق و شبکه)

معایب کارت های تلفنی

  • ایجاد بار برای پردازشگر سیستم
  • نیاز به اتصال مستقیم خطوط به سرور ایزابل
  • عدم توانایی استفاده آموزش VOIP از کارت ها در ماشین های مجازی (امکان استفاده از passthroughدر esxi وجود دارد ولی توصیه نمی شود )
  • محدود بودن استفاده از کارت ها از نظر تعداد ( محدود بودن پورت های سیستم)
  • عدم امکان استفاده در سیستم های غیر استریسکی

اتصال کارت تلفنی به ایزابل

در باره کیفیت صدا در مقایسه بحثی انجام نداده ایم ، زیرا کیفیت صدا بیشتر به مرغوبیت کارت یا گیتوی و خطوط تلفن بستگی دارد و تفاوتی در کارت و گیتوی نمی کند.

در قسمت آینده روش های اضافه کردن کارت به سرور ایزابل را آموزش خواهیم داد.

صندوق صوتی در ایزابل

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل مانند قسمت قبل به یکی دیگر از ویژگی های داخلی می پردازیم

صندوق صوتی

شاید با اسم پیغام گیر در تلفن های معمولی بیشتر آشنا باشید ، صندوق صوتی در واقع همان پیغام گیر است البته با امکانات تنظیمات صندوق صوتی ایزابل بیشتر ، یکی از ویژگی های جالب مراکز تماس امکان صندوق صوتی برای هر داخلی می باشد ، بدین شکل که در صورتی که شخصی با شما تماس می گیرد بستگی به تعاریف شما ( مثلا در زمان اشغالی خط ) به صندوق صوتی هدایت می شود.

پیام های ضبط شده را می توان از طریق تلفن چک کرد البته از ویژگی آموزش ویپ های ایزابل امکان مشاهده پیام ضبط شده در پنل وب کاربر و هم امکان ارسال پیام به Email کاربر وجود دارد.

فعال کردن صندوق صوتی (VOICE MAIL ) برای یک داخلی در ایزابل

برای فعال کردن قابلیت صندوق صوتی کافی است به بخش تنظیمات Voice mail در تنظیمات داخلی برویم.

به صورت پیش فرض Voicemail فعال نیست برای فعال کردن آن در ایزابل باید وضعیت Status) ( را روی Enabel قرار دهید.

آموزش صندوق صوتی در ایزابل

    • Voicemail password: کلمه عبور صندوق صوتی می باشد که باید به صورت خدمات ویپ عدد وارد شود
    • Email Address : آدرس پست الکترونیکی که ایزابل پیام ضبط شده را به آن ارسال کند
    • Email Attachment : این قسمت را می توانید به حالت Yes و یا No قرار دهید در صورتی که این قسمت روی Yes باشد فایل پیغام صوتی به Email الصاق شده و ارسال می شود
    • Play CID : در صورتی که روی Yes تنظیم شده باشد شماره شخصی که پیغام را گذاشته است در ابتدا پیغام به صورت صوتی گذاشته می شود
    • Play Envelope: در صورتی که این قسمت روی Yes باشد تاریخ و ساعت پیام هم به صورت صوتی به ابتدای پیغام اضافه می شود.
    • Delete Voicemail : این قسمت اگر بر آموزش VOIP روی Yes تنظیم شده باشد بعد از ارسال موفق پیام صوتی به پست الکترونیکی پیام از روی ایزابل پاک خواهد شد.
    • VM Options : در این قسمت می توانید بعضی تنظیمات پیشرفته تر را به صندوق صوتی اضافه کنید.

در زیر چند نمونه از این تنظیمات را توضیح می دهیم:

    1. Maxmsg این متغیر حداکثر تعداد پیام های یک صندوق صوتی را مشخص می کند
    2. Minsecs حداقل طول پیغام ضبط شده را مشخص می کند به صورت پیش فرض ۰ در نظر گرفته شده است
    3. Maxsilence حداکثر میزان سکوت را در یافت می کند در واقع بدین معناست که در صورت فعال شدن صندوق صوتی اگر تماس گیرنده هیچ صحبتی نکرد سیستم چقدر منتظر بماند . این مقدار به صورت پیش فرض برابر ۰ است یعنی تشخیص سکوت خاموش می باشد.
    4. Format این متغییر هم در واقع فرمت فایل ضبط شده را مشخص می کند . که می تواند یکی از این چهار مقدار را بگیرد wav49 ، gsm ، wav ، g723sf

انتقال تماس های یک داخلی به صندوق صوتی در ایزابل

در ایزابل در صورت فعال بودن صندوق صوتی به صورت پیش فرض در صورت اشغالی و یا در دسترس نبودن و یا پاسخ ندادن خدمات VOIP تماس به صندوق صوتی منتقل می شود
این تنظیمات در قسمت Optional Destinations در تنظیمات داخلی قابل تغییر می باشد .

تنظیمات صندوق صوتی دز ایزابل

می تواند تنظیمات مختلف را بوسیله علامت پایپ (|) جدا کنید.

روش گوش دادن به پیام های صوتی از طریق تلفن در ایزابل

در صورتی که بخواهید از طریق تلفن خودتان به صندوق صوتی متصل شوید کافی است کد (*۹۷ ) را شماره گیری کنید بعد از شماره گیری از شما کلمه عبور خواسته می شود و در نهایت می توانید به پیام ها گوش دهید

حال اگر بخواهید از طریق تلفن دیگری در سازمان به صندوق صوتی خود متصل شوید کد (*۹۸) را شماره گیری می کنید در این حالت ابتدا شماره داخلی و سپس کلمه عبور از تنظیمات صندوق صوتی ایزابلشما خواسته می شود

در صورتی که روی یک داخلی صندق صوتی فعال نباشد عملکرد دو کد (*۹۷ و *۹۸) یکسان خواهد بود.

مشاهده صندوق صوتی از طریق پنل وب

برای این کار کافی است از زیر منو PBX گزینه Voicemails را انتخاب کنید تا بتوانید به همه پیام های صوتی دسترسی داشته باشید

آموزش voicemail در ایزابل

صندوق صوتی در ایزابل

مسیر ضبط پیام های صوتی در ایزابل

در ایزابل فایل های پیام صوتی در مسیر /var/spool/asterisk/voicemail/ ذخیره می شوند

ضبط مکالمات یک داخلی در ایزابل

در قسمت قبل از مجموعه آموزش ایزابل ساخت یک داخلی ساده را آموزش دادیم در این قسمت از آموزش می خواهیم به تنظیمات ضبط مکالمه در یک داخلی بپردازیم.

برای ضبط مکالمه یک داخلی کافی است در تنظیمات آن داخلی به بخش Recording Options برویم و تنظیمات را اعمال کنیم . به صورت پیش فرض تنظیمات ضبط مکالمه یک داخلی فعال نیست و همه تنظیمات روی Don’t Care یا خدمات ویپ بی اهمیت قرار دارد در این حالت در شرایطی که On Demand Recording فعال باشد با وارد کردن کد *۱ در هر زمان از مکالمه می توان اقدام به ضبط آن مکالمه کرد ( توجه داشته باشید که کد های ویژه استریسک قابل ویرایش هستند و کد پیش فرض برای ضبط مکالمه *۱ می باشد ، در قسمت های آینده مجموعه آموزش ایزابل ویرایش این کد ها را آموزش خواهیم داد).

ضبط مکالمه در ایزابل

چهار حالت ضبط مکالمه داخلی در ایزابل در نظر گرفته شده است که هر کدام را می توانیم به سه حالت تنظیم کرد این سه حالت به شرح زیر می باشند

  • Always : در این حالت تمام مکالمات آن وضعیت از داخلی ضبط خواهد شد .
  • Don’t Care : در این حالت مکالمات ضبط نمی شوند آموزش ویپ ولی با فعال بودن On Demand Recording و گرفتن کد *۱ می توان مکالمات را ضبط کرد .
  • never : در این حالت به هیچ وجه مکالمات آن وضعیت از داخلی ضبط نخواهد شد .

وضعیت های ضبط مکالمه در ایزابل

  • Inbound External Calls : بدین معناست که مکالمات ورودی به داخلی ، از خارج از سرور ایزابل باشد . ( خارج از سرور ایزابل یعنی اینکه مکالمه از یک سرور دیگر و یا خط شهری به آن داخلی وصل شده باشد )
  • Outbound External Calls : بدین معناست که مکالماتی که از این داخلی به خارج از سرور ایزابل برقرار می شود .
  • Inbound Internal Calls : به معنای تماس های وارد شده به این داخلی از داخلی های دیگر همان سرور می‌باشد .
  • Outbound Internal Calls : مربوط به تماس های خارج شده از این داخلی که مقصد آن داخلی های دیگر همان سرور است می باشد .

ویژگی Record Priority Policy در ایزابل

این ویژگی به معنای اولویت ضبط مکالمه می باشد ، این ویژگی را با یک مثال توضیح می دهیم تا بهتر متوجه شوید :

فرض کنید برای داخلی ۲۰۱ شما Outbound Internal Calls را روی Always قرار داده اید و در دخلی ۲۰۲ شما Inbound Internal Call را روی never قرار داده اید ، در مثال ما داخلی ۲۰۱ یک تماس با داخلی ۲۰۲ بر قرار می کند طبق تنظیمات داخلی ۲۰۱ مکالمه باید ضبط شود و طبق تنظیمات داخلی ۲۰۲ مکالمه نباید ضبط شود آموزش VOIP . در این وضعیت ایزابل به سراغ ویژگی Record Priority Policy می رود و هر کدام اولویت بیشتری داشتند طبق تنظیمات آن عمل خواهد کرد . مثلا در مثال بالا اگر Record Priority Policy در داخلی ۲۰۱ روی ۱۰ تنظیم شده باشد و در داخلی ۲۰۲ روی ۵ سیستم اقدام به ضبط مکالمه خواهد کرد.

توجه

توجه داشته باشید در صورتی که ضبط مکالمه در OUTBOUND ROUTE یا INBOUND ROUT فعال باشد همیشه این تنظیمات از اولویت بالا تری برخوردار هستند.

مشا هده مکالمات ضبط شده در ایزابل

برای مشاهده مکالمات ضبط شده در ایزابل کافی است از منوی سمت چپ pbx را انتخاب و سپس از زیر منوی آن Calls Recordings را انتخاب کنید. در صفحه ظاهر شده با کلیک روی دکمه Show filter به راحتی می توانید مکالمات ضبط شده را مشاهده و جستجو کنید .

ضبط مکالمات داخلی در ایزابل

مسیر فایل های ضبط شده توسط ایزابل

مسیر فایل های ضبط شده توسط ایزابل /var/spool/asterisk/monitor می باشد که به ازای هر سال نیز یک فولدر با نام آن سال ایجاد می شود . در فولدر سال ، ۱۲ فولدر خدمات VOIP برای هر ماه و در فولدر هر ماه ، به تعداد روز های ماه فولدر ایجاد می شود و فایل های صوتی به صورت Wave در آن ها ذخیره می شوند .

تعریف داخلی جدید روی ایزابل

در این قسمت از دوره آموزش ایزابل به اصلی ترین قسمت ایزابل یعنی سیستم تلفنی می پردازیم ، در این بخش می خواهیم نحوه تعریف و استفاده از یک داخلی در ایزابل را آموزش دهیم

ابتدا به چند تعریف پایه می پردازیم

داخلی یا (EXTENTION) چیست؟

همانطور که در همه سیستم های تلفنی می بینیم هر تلفن برای خود یک شماره دارد که از طریق آن می توان با آن تلفن تماس خدمات ويپ گرفت ، از آنجایی که شماره های نسبت داده شده بر روی تلفن ها فقط در محدوده آن سازمان معتبر می باشند به آنها داخلی می گویند. در سیستم های تلفنی سنتی شماره های داخلی روی مرکز تلفن قرار می گرفت و از مرکز تلفن تا تلفن مورد نظر سیم کشیده می شد.

ولی در مراکز تلفن VOIP این شماره ها روی تلفن ها تنظیم می شوند . یکی از مزایای مراکز تلفن ویپ همین ویژگی است یعنی به راحتی شما می توانید یک داخلی را جابه جا کنید.

تعریف داخلی روی ایزابل

گزینه PBX در منو سمت چپ تنظیمات ایزابل مربوط به تنظیمات تلفنی می شود . برای تعریف داخلی و یا به صورت کلی تنظیمات تلفنی به زیر آموزش ويپ منوی PBX Configuration می رویم .

با ورود به این بخش در واقع وارد FreePBX شده ایم البته با ظاهری متفاوت.

آموزش ساخت داخلی در ایزابل

در پنجره جدید اولین گزینه از سمت چپ Extention نام دارد که مربوط به تعریف و یا ویرایش داخلی ها می باشد با کلیک روی آن وارد تنظیمات داخلی ها می شویم ، برای اضافه کردن داخلی جدید از منوی سمت راست گزینه Add new Extention را انتخاب کنید.

انواع داخلی در ایزابل

در این قسمت شما باید نوع داخلی را تعیین کنید.

داخلی های ایزابل می تواند به سه صورت SIP ، IAX2,DAHDI تعریف کرد.

در هنگام تعیین نوع داخلی باید توجه داشته باشید که تلفن شما از چه پروتکلی پشتیبانی می کند .

داخلی های SIP

معمول ترین نوع داخلی ، داخلی از نوع SIP می باشد ،تقریبا همه تلفن های تحت شبکه در بازار (به استثنای Cisco و Avaya که پروتکل های اختصاصی خود را دارند ، هر چند در بعضی مدل ها با تغییر framware امکان استفاده از پروتکل Sip را نیز دارند) و خدمات VOIP همچنین تلفن های نرم افزاری ( نرم افزار هایی که روی کامپیوتر و یا تلفن همراه نصب می شوند و مانند یک تلفن معمولی کار می کنند ) از این پروتکل پشتیبانی می کنند.

داخلی های های IAX2

پروتکل IAX2 ، پروتکل اختصاصی استریسک می باشد ، تلفن ها محدودی از این پرتکل پشتیبانی می کنند ، ولی در صورتی که تلفن شما از آن پشتیبانی کند می توانید از آن استفاده کنید .

داخلی های DAHDI

داخلی های Dahdi مخصوص کارت های تلفنی می باشند در صورتی که از کارت تلفنی با ماژول FXS استفاده می کنید می بایست داخلی ها را Dahdi تعریف کنید .

تعریف یک داخلی ساده از نوع SIP

برای تعریف داخلی از نوع SIP در صفحه جاری در قسمت Device گزینه SIP را انتخاب می کنیم و سپس روی دکمه submit کلیک می کنیم و با پنجره جدیدی مواجه می شویم این صفحه شامل موارد زیادی است ، ولی برای تعریف یک داخلی ساده فقط چند فیلد را تنظیم می کنیم.
.

آموزش ساخت داخلی SIP

  1. User Extention این قسمت شماره داخلی است می توانیم در آن یک عدد بنویسم که در واقع شماره داخلی کاربر ما می شود ، این شماره می تواند هر تعداد رقم داشته باشد ولی بهتر است داخلی ها ۳ و یا ۴ رقمی باشند و با عدد ۱ و ۹ شروع نشوند. در نظر داشته باشید که شماره داخلی قابل ویرایش نیست و در صورتی که بخواهید آن را تغییر دهید باید داخلی را حذف و سپس دوباره آن را بسازید.
  2. Display name این قسمت آموزش VOIP نام داخلی می باشد که معمولا در آن نام کاربر ذکر می شود این فیلد به عنوان Caller name در تلفن ها نمایش داده می شود
  3. secret در این قسمت رمز داخلی را وارد می کنیم ، ایزابل به صورت تصادفی یک کلمه عبور تولید می کند که می توانید از آن استفاده کنید ولی می توانید هر رمز دیگری نیز در این قسمت قرار دهید . برای جلوگیری از آسیب پذیری مرکز تماس خود از کلمه عبوری با پیچیدگی مناسب استفاده کنید

تنظیمات داخلی کافی است ، فقط لازم است روی دکمه Submit کلیک کنید .

آموزش تنظیمات داخلی در ایزابل

بعد از کلیک روی دکمه submit هنوز تغییرات در مرکز تلفن اعمال نشده است و داخلی شما کار نخواهد کرد ، در این لحظه شما مشاهده خواهید کرد که در بالای صفحه یک نوار قرمز رنگ با دکمه Apply Config ظاهر شده با کلیک روی Apply Config تغییرات در مرکز تماس ایجاد می شود.

123